Kölyökkutya nevelése: II. rész

Kölyökkutya nevelése: II. rész


Ki az úr a házban?

Ein Malteserwelpe sitzt auf einer Decke

Azok a kutyák, akik már kölyökként megtanulták, hogy ki az úr a házban, általában egész életükre vonatkozóan elfogadják ezt a hierarchikus rendet – ennek természetesen az a feltétele, hogy Ön is mindig tartsa magát a „falkavezér“ pozíciójához. Még akkor is, ha manapság az autokratikus vezetésre már nincsen igény a munka világában és a gyermeknevelésben, a kutyák nevelésében nincs más alternatíva. Nekik szükségük van arra, hogy gazdájukra hagyatkozhassanak.

Ahhoz, hogy kedvence elfogadja az Ön döntéseit és kövesse az utasításait, meg kell bíznia Önben és az ítélőképességében. A világos utasítások, nyugodt, de határozott hangnem és az egyértelmű testbeszéd ad kutyusának biztonságérzetet.

Világos utasítások és egyértelmű jelzések

Az ebek az arcmimika értelmezésének mesterei és gyakran gyorsabban reagálnak az egyszerű kézmozdulatokra, mint a bonyolult mondatokra, melyek értelmét csak a hangnemből képesek megfejteni. Pontosan gondolja át, hogyan fogja Ön használni az „Ül“, „Gyere“, „Lábhoz“ stb. vezényszavakat és milyen hozzáillő gesztust fog alkalmazni kiegészítésül. Tartsa magát ezekhez az egyszerűen megfogalmazott utasításokhoz úgy, hogy mindig ugyanazokat a vezényszavakat és kézmozdulatokat használja. Azért, hogy elkerülje a félreértéseket, inkább mellőzze az olyan hosszú, nyakatekert mondatokat, mint pl. „Bello, most legyél ügyes és várj meg a bolt előtt, míg a gazdi vásárol pár dolgot.“ Az alapvető engedelmesség megtanulásához a rövid, egyértelmű utasítások elengedhetetlenek, melyekhez mindig ugyanannak a kívánt magatartásnak kell társulnia.

Dicséret vagy jutalomfalat? Tanulási motiváció pozitív megerősítés által

Azt, hogy ki parancsol a „falkában“, kutyusa a megbízhatóságból és a világos utasításokból tanulja meg. Nincs szükség túlzott szigorra vagy „vasökölre“ – ezzel csak az ellenkezőjét érné el érzékeny négylábújánál és megijesztené. Bizonyára Ön sem szeretné, hogy négylábúja csak félelemből engedelmeskedjen Önnek, hanem inkább az lenne a cél, hogy örömmel játsszon az Ön játékszabályai szerint. De hogyan is lehet rávenni egy kölyköt arra, hogy örömét lelje a tanulásban?

A dicséret és a jutalmak nagy szerepet játszanak egy ifjú eb motiválásában. Ebből a szempontból nem sokban különböznek a legtöbb embertől. Azt az utat válassza, ami a legnagyobb sikerrel kecsegtet kedvencével kapcsolatban. A megrovás és a büntetés csak demotiválja a kutyákat, letéríti őket a kívánt útról és ezáltal gátat vet a sikeres nevelésnek.

Azért, hogy a kutyusok megtanulják, melyik magatartásforma a helyes és melyik az, ami a gazdi hőn áhított dicséretét kiváltja, ajánlott mindig egyből megkapniuk a jutalmat. Az ebek a jelenben élnek és a gazdi reakcióját mindig közvetlenül az aktuális helyzetre vetítve értelmezik. A feddést is csak akkor értik meg, ha az rögtön akkor történik, amikor a nem kívánt dolgot cselekedték. Ha például még nem teljesen szobatiszta kis kedvence kanapéja előtt végzi el a dolgát, azonban ezt Ön csak este veszi észre, amikor kényelembe helyezi magát, már nem ér semmit, ha akkor dorgálja meg kutyusát. Ehelyett inkább dicsérje meg akkor, ha sikerült neki visszatartania addig, amíg ki nem viszi. Megjutalmazhatja négylábú barátját kölyköknek való jutalomfalattal (Vigyázat – ne essen túlzásba!), kedves szavakkal, gyengéd simogatással, dicsérő gesztusokkal vagy egy imádott játékkal. Ha olyan kis szabadságot biztosít számára, mint például rövid póráz nélküli séta, más kutyákkal való hancúrozás vagy közös labdajáték, akkor biztosan arra is kívánatos célként fog tekinteni.

Folytatás: Kölyökkutya nevelése: III. rész

Tetszett a cikk?

 

 

KedvencVilága cikkajánló

További cikkek »

 

 

 

 

KedvencVilága cikkajánló

További cikkek »